Puutteet tai virheet Kaupparekisterissä voivat tuoda uuden maksun laiminlyönnistä
Yrityksen kaupparekisteritiedot on syytä pitää ajan tasalla.
Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on vuoden 2025 alusta alkaen voinut määrätä laiminlyöntimaksun yrityksille, jotka eivät PRH:n kehotuksesta huolimatta korjaa kaupparekisteritiedoissa olevia puutteita tai virheitä.
Laiminlyöntimaksu koskee kaikkia yritysmuotoja, ja sen suuruus on 300 euroa.
Milloin laiminlyöntimaksu sitten voidaan määrätä? PRH lähettää ensin yritykselle kehotuskirjeen, jossa kehotetaan yritystä korjaamaan kaupparekisteritiedoissa oleva puute tai virhe määräajassa. Jos yritys ei korjaa puutetta tai virhettä kehotuksessa annetussa määräajassa, PRH määrää laiminlyöntimaksun yritykselle.
PRH voi määrätä laiminlyönnistä maksun, jos esimerkiksi:
- osoite puuttuu
- hallitus puuttuu
- edunsaajatiedot puuttuvat
- rekisteritiedoissa on virheitä (esimerkiksi hallitus on lainvastainen tai tilintarkastaja ei ole hyväksytty HT- tai KHT-tilintarkastaja)
- vastuuhenkilö tai tilintarkastaja on liiketoimintakiellossa
- henkilötunnus puuttuu kaupparekisteritiedoista.
Maksu voi tuplaantua
Jos yritys ei korjaa tietoja ensimmäisen laiminlyöntimaksun jälkeen, PRH lähettää yritykselle uuden kehotuksen. Jos yritys ei korjaa tietoja uudesta kehotuksestakaan huolimatta, PRH määrää uuden laiminlyöntimaksun, joka on suuruudeltaan kaksinkertainen ensimmäiseen laiminlyöntimaksuun nähden.
PRH muistuttaa, että puuttuvat tiedot on syytä ilmoittaa viimeistään heti sen jälkeen, kun yritys on saanut kehotuksen PRH:lta. PRH lähettää kehotuksen kirjepostissa yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) merkittyyn osoitteeseen ja korostaakin yrityksen osoitetietojen pitämistä ajan tasalla kaupparekisterissä.
